Топ 10 най-чести грешки и пропуски

Топ 10 най-чести грешки и пропуски в избора на допълнително здравно за служителите

Като застрахователен брокер доста често срещаме HR-и и мениджъри на компании, които ни споделят за своя лош опит с дадена застраховка, застраховател или посредник. Селектирали сме типичните грешки и пропуски в избора на допълнително здравно осигуряване, ето за какво да внимавате:

1. Липса на ясна цел, която се преследва с тази придобивка

Често застраховката се купува, защото всички в бранша имат, но без конкретни очаквания за ефекта от нея. Ако не си отговорите ясно на въпроса какво целите с нея - дали да дадете просто това, което всички други работодатели дават,  за да не изоставате, или нещо повече, за да покажете грижа към служителите си и да си спечелите по-добра позиция на пазара на труда, рискувате да си купите застраховка, която може да ви разочарова. Минимизирането на бюджета за познатата придобивка също може да е ясна цел, ако сте наясно, че това означава да ограничите застраховката до по-базов вариант. 

2. Липсата на проучване сред служителите

Когато за първи път предлагат допълнително здравно осигуряване като придобивка, работодателите много рядко се допитват до хората, които всъщност ще я ползват какви покрития смятат, че ще им бъдат полезни. Мнозинството от тези, които вече са предоставили придобивката също пропускат да попитат служителите си дали я ползват, дали са доволни, от какво са доволни, от какво не са и т.н. Застраховката е създадена в подкрепа на служителите и ако се интересувате от тяхното мнение ще успеете да предоставите придобивка, която се цени и използва.

3. Липса на анализ на потребностите

Често дори когато купуваме продукт или услуга не специално за себе си ние изхождаме от собствената си перспектива. Например мъжете нямат нужда от покритие за бременност и раждане или достъп до някои специфични прегледи/изследвания; радваме се на красива усмивка без особени грижи и не отчитаме необходимост от стоматология; нямаме проблем със зрението, затова за нас е без значение какъв е лимитът за диоптрични стъкла; младите и здрави служители също не срещат потребността от разнообразие на покритите медицински услуги. С други думи - ако се ръководите само от вашите собствени потребности е малко вероятно да предложите защита, която обхваща  потребностите на цялата група. 

4. Неосъзнаване на реалната стойност на придобивката

Когато работите в компания с ясна вертикална структура на длъжностите е желателно да прецените за коя част от екипа застраховката ще има реален смисъл. Ако топ мениджмънта стандартно получава високи възнаграждения и разходите за медицински услуги не биха се отразили фатално върху бюджета им, то за всички ли важи това правило? Истината е, че дори и една често срещана болест може да наруши финансовия баланс в семейството на хора с по-обикновени професии и с много по-ниски доходи. Ще използваме пример, който е приложим за всяко средностатистическо семейство - ваш служител се заразява с класическия летен вирус, после се разболява съпругата му заедно с двете деца, правят се изследвания, изписват се антибиотик, капки и витамини за всички и накрая сметката възлиза на 400 лева, еквивалент на месечната вноска по ипотеката на жилището. Дори и разходът да не се окаже критичен, ако предложите вариант, който да възстанови тези средства, неминуемо жестът ще бъде оценен от цялото семейство.

5. Определяне на бюджет преди проучване на пазарните цени

Знаем колко чувствителна тема е бюджетирането и колко необходимо е да се придържате старателно към разходната част, но запитването за застраховка не бива да бъде основано само на цената, а на конкретните ползи, за които плащате. Защото колкото и малко да сте платили за застраховката, ако никой не я използва или ефектът от нея не се усеща, това не е нищо повече от един неоправдан разход.

6. Сравняване с конкурентите и копиране

Ако не положите усилия да сте оригинални и автентични е малко вероятно да изберете продукт, който е работещ за компанията ви. В практиката се срещаме непрекъснато с HR-и и мениджъри, които копират изцяло  практиките на бранша, в който работят, без да вникнат в същността на придобивката. Ако вместо това направите кратко проучване сред служителите, селектирате какво за тях е смислено и добавите това, което убягва от техния поглед, но работи за целите ви, ще успеете да договорите покрития, които са уникални и които генерират максимална полза от застраховката.

7. Не се вниква в съдържанието на предлаганата оферта

Ако не прочетете докрай какво ви се предлага и пропуснете или неглижирате “дребния шрифт”, е напълно възможно да се отклоните от стандартите и от целите си. Важно е да сте наясно какви са изключенията в предложението, в кои случаи застраховката няма да плати, кога това е нормално и кога това е ограничаващо и неизгодно за вас. В случай, че не разполагате с необходимите знания и не можете сами да разтълкувате съдържанието на офертата е препоръчително да работите с коректен застрахователен посредник, който ще сигнализира кои са неблагоприятните условия по договора и ще ви предложи съвет.

8. Липса на въпроси

В застраховането и в здравеопазването се използва специфична терминология и е напълно нормално да не разбирате всички условия. Ако нещо не ви е ясно в предложението е най-добре да попитате, защото неудобството да задавате въпроси може да ви постави в още по-неудобната ситуация да отговаряте за допуснатите грешки пред собственика на компанията на по-късен етап. В крайна сметка работата на застрахователните експерти е да сведат до минимум неяснотите за своите потенциални клиенти и да ги ориентират в спецификите на предлагания продукт, просто не се притеснявайте да ги попитате.

9. Застраховката не се популяризира

Няма как екипът ви да знае колко хубава придобивка сте осигурили, ако не се ангажирате да им обясните. Ще се изненадате колко много се ползва тази застраховка, когато се разясни на служителите как работи. Например наш клиент, който преди време имаше някакво тривиално оплакване реши да посети общопрактикуващия си лекар, защото не знаеше, че може да си го спести и директно да посети избран от него специалист. От HR отдела на компанията, за която работи просто бяха раздали поименни пластики на служителите и не бяха анонсирали за какво са и как се използват. 

10. Отрицание поради негативен опит

Ако някога назад в миналото сте се сблъсквали с некоректно отношение е разбираемо сега да сте скептични към целия застрахователен пазар. Вашето подсъзнание автоматично блокира всяко взаимодействие с представители от бранша, защото ги свързва с неприятни спомени. Този подход обаче може да бъде твърде токсичен за бизнеса ви, тъй като сами много трудно бихте предоставили качествена придобивка за служителите си.  Балансираното решение е контролирано да изградите партньорска връзка с представител на здравни застраховки или с надежден застрахователен посредник. Как ще го познаете - не се страхувайте да питайте, надеждният партньор ще отговори на всичките ви въпроси изчерпателно и на разбираем за вас език и няма да неглижира нуждата ви да вземете решение, в което се чувствате сигурни.

Свържете се с нас

НАЦИОНАЛЕН ТЕЛЕФОН
070020041 09.00-18.00 ч.

E-MAIL
contact@marins.bg

ОФИС СОФИЯ
гр. София 1592 ул. Продан Таракчиев 12
тел.: +359 2 446 3520

ОФИС ВАРНА
гр. Варна 9000 ул. Граф Игнатиев 40
тел.: +359 52 818 250