Можем ли да разчитаме, че застрахователите плащат?
Темата по повод 27 години Маринс за тази седмица
У нас все още застраховането има лошо име - няма смисъл, няма да ми платят.
И си задаваме въпроса “Мога ли да разчитам на застраховката, ама наистина, или просто си давам парите на вятъра?”
Застраховането е регулирана дейност. Има специални изисквания към застрахователите, които целят да защитят ползвателите на застраховки, и се отнасят до:
- поддържането на финансова стабилност, за да могат да плащат по застраховките
- управлението на дейността им
- начина, по който предлагат застраховкие и информацията, която предоставят на клиенти, за да могат те да вземат информирано решение
- задължителната информация в един застрахователен договор
- правилата за обработка на претенции по застраховките
- сроковете за изплащане на обезщетение или мотивиран отказ
Комисията за финансов надзор е компетентния орган, който следи дейността на застрахователите и санкционира нарушенията.
Все още се срещат някои остарели практики на застрахователи, които се опитват да откажат обезщетение неоснователно, но все по-рядко.
В последните години навлязоха много законови правила за защита на клиентите като по-слаба страна в сделката за застраховка, която няма необходимата застрахователната култура и ресурсите да спори съдебно с институции като застрахователите.
Затова застрахованите трябва да получат информация за правата и задълженията си на разбираем език, и претенциите им да достигат до съда само в крайни случаи. А и застрахователите вече не са толкова малко и всеки се бори да спечели клиентите - с по-добри застраховки, с безупречно обслужване, с атрактивна цена, с множество улеснения при сключване и ползване на застраховката.
Така че - Да, можеш да разчиташ на застраховката като достъпна форма на защита от финансови сътресения. Остава само да провериш каква застраховка точно си купуваш и как да да я ползваш успешно.
За това ще говорим следващия път.